Vidám téli időutazás az Eperjes-hegyi tanösvényen - Beszámoló és képek

Szikrázó napsütés, vakítóan fehér hó, kristálytiszta bakonyi levegő. 16 jókedvű, energikus geotúrázó vágott neki az izgalmas felfedező útnak az öles hóban, a vadak lábnyomait követve.

Az Olaszfalu határában emelkedő Eperjes-hegyen alkalmunk nyílt a múlt és jelen ösvényeinek egyidejű felfedezésére. Időutazást tettünk a földtörténet középidejébe, néhány óra alatt 180 millió év élettől zsibongó tengeraljzatait jártuk be: lesepregettük a havat a múltat őrző sziklákról, itteni kőzetek kerültek elő a túravezető hátizsákjából. Egy geotúrán a kövek mesélni tudnak. Most is megmutatták titkukat: a beléjük zárt tengeri liliomok, csigaházas puhatestűek átkristályosodott vázai versenyt csillogtak a körülöttük lévő hókristályokkal a ragyogó napfényben. Bemerészkedtünk egy hasadékbarlangba, melynek sötétjében zseblámpánk fényében fáklyaként világító jégoszlopokkal találkoztunk. Élő történelemóránkon jártunk a római úton, a középkori faluban, legelőerdőket hasítottunk ki a természetből, megidéztük szent László legendáját, és egy helyi résztvevő kisgyerekkori emlékei elrepítettek minket az egykori sváb faluba, ahol részesei lehettünk a mészégetésnek, és ahol a cserebogár szedésért cukrot tettek só helyett a kicsik zsíros kenyerére…

Sárdy Julianna, turisztikai munkatárs (BfNPI)