Élménybeszámoló a Geotóp napi túráról – Kilátótól kilátóig

A Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság a Keszthelyi-hegységben szervezte meg a Geotóp napi túrát, mely közel 20 km-es távot járt be, megemlékezve a nemzeti park kihirdetésének 20. évfordulójáról. Fotó: Horváth Melitta / Sinka Gábor (BfNPI)

A balatongyöröki Szépkilátó - ahonnan a túra indult – lenyűgöző panorámával fogadta a 46 túrázót, akik Zalaegerszegről, Balatonfüredről, Csopakról, Veszprémből, Szombathelyről és Keszthelyről érkeztek. Az októberi tavasznak köszönhetően kellemes napsütésben járhattuk végig az útvonalat.  Az első állomásunk egy felhagyott dolomit bánya volt, ahol a hegység alap kőzetével ismerkedhettünk meg a túravezetőtől, Sinka Gábortól.  Az egykori bányától egy kisebb emelkedő után a Szerelem tetőre érkezve hallhattuk a mondát a Vad lányokról, a szerelem tetőről és megtudtuk, hogy honnan kapták nevüket a hegységben található Vadlány-lik barlangok. Ezt követően utunk a balatongyöröki Bél Mátyás kilátóhoz, majd a Bélapi pihenőhöz tartott, ahol Cserny Tibor ismertette meg velünk a Balaton kialakulásának történelmét.  A Bélapi pihenőtől a vonyarcvashegyi Kitaibel Pál kilátó felé vettük az irányt, út közben láthattunk még egy felhagyott dolomit bányát. Vonyarcvashegyen végig jártuk a Keresztutat, melynek végén a 7,38 m magas és 2,5 m széles Fénykereszt áll. A Kitaibel Pál kilátónál elfogyasztottuk ebédünket, és indultunk is tovább, hiszen az út fele és 2 kilátó még várt ránk. Következő úti célunk a vállusi Padkűi Kilátó volt, innen a Büdöskúti erdészház mellett elhaladva tartottunk az utolsó állomásunkhoz, a balatongyöröki Batsányi Kilátóhoz. A Batsányi kilátótól már csak egy lefelé tartó szakaszt kellett megtennünk, hogy visszaérjünk a kiindulási pontig. Kellemesen elfáradva és élményekkel gazdagodva érkeztünk vissza a Szépkilátóhoz, ahol vethettünk még egy pillantást az elénk táruló tündérországra.